För att klara klimatkrisen och andra stora miljöproblem behöver vi producera och konsumera mindre och annorlunda. Många gräsrotsinitiativ – ideellt drivna nätverk av engagerade människor – går före i omställningen och organiserar möjligheter att reparera, återanvända och dela prylar istället för att köpa nytt. Vad som sägs i massmedierna spelar stor roll för gräsrotsinitiativens chanser att nå ut och påverka. Jag presenterar en studie av hur svensk dagspress har rapporterat om sådana initiativ och de idéer och praktiker de vill sprida. Tidningarna verkar i en konsumtionskultur och är beroende av annonsintäkter – hur rapporterar de om försöken att ställa om?
Studien ingick i ett större forskningsprojekt om gräsrotsinitiativ för omställning i Göteborg och Berlin. Här en kort rapport från projektet.
Folkuniversitetet välkomnar Kristina Boréus, Professor i statskunskap, ssk bostads- och urbanpolitik vid Institutet för bostads- och urbanforskning (IBF).
Föreläsningen är på distans i Zoom.
Föreläsningen genomförs med ekonomiskt stöd från Folkuniversitetetsföreningen.
Har du frågor?
Kontakta Folkuniversitetet i Uppsala