Allmän kurs, service och bemötande

Detta är kursen för dig som saknar gymnasiebetyg och vill läsa klart gymnasiet. På Södra Folkhögskolan hjälper vi dig att klara studierna och att uppnå ditt mål: att bli behörig till högre studier.

Allmän kurs, service och bemötande på Södra Folkhögskolan Helsingborg

Till ansökan

Om Allmän kurs, service och bemötande

Allmän kurs med inriktning Service och bemötande är ett behörighetsgivande program för dig som vill studera vidare på Yrkeshögskola eller Universitetet. Du kanske också vill bredda din kompetens och vill arbeta direkt efter utbildningen?

Kursens inriktning är Service och bemötande och genomförs i nära samverkan mellan deltagare, lärare, företag och organisationer som Södra Folkhögskolan slutit samverkan med.

I samband med kursen får du ett brett nätverk med olika aktörer och företag för att öka dina möjligheter till arbete efter utbildningen. Du får också möjlighet att “prova på” serviceyrken under utbildningens gång. Kursen är för dig som brinner för att i mötet med människor erbjuda kundorienterad service, på både svenska och engelska. Du har även möjlighet att validera dina kunskaper enligt OCN (Nordiskt valideringsforum).

Grundläggande behörighet

Allmän kurs motsvarar en treårig gymnasieutbildning och ger dig grundläggande behörighet, även kallat högskolebehörighet. Med en grundläggande behörighet kan du söka till högskola, universitetet och till yrkeshögskoleutbildningar.

För att få en grundläggande behörighet ska du bli godkänd i följande kurser:

• Svenska 1,2 och 3
  • Engelska 5 och 6
  • Matematik 1a/b/c
  • Samhällskunskap 1a1
  • Naturkunskap 1a1
  • Religionskunskap 1
  • Historia 1a1

Särskild behörighet

Alla utbildningar på universitets- och högskolenivå kräver grundläggande behörighet. Utöver det kan det också krävas särskild behörighet till vissa utbildningar. Förutom de tio kurser som ingår i Allmän kurs kan du också läsa kurser för att få särskild behörighet hos oss. Exempel på sådana kurser är matematik 2a, b eller c, eller samhällskunskap 1b.

Vem kan ansöka

Du som saknar fullständig gymnasieutbildning men har godkända betyg i grundskolans matematik, engelska, svenska och samhällskunskap. Du kan börja läsa Allmän kurs det år du fyller 18.

Intyg du får efter avslutad kurs

När du läst färdigt Allmän kurs kan du få högskolebehörighet, förutsatt att du har läst de kurser som krävs för att söka till universitet och högskolor. Med ditt behörighetsintyg hamnar du i en grupp (även kallad kvot) för de som studerat vid folkhögskola. En urvalsgrupp är en grupp sökande som konkurrerar om utbildningsplatser. Folkhögskolans urvalsgrupp benämns som folkhögskolegruppen, eller BF.

Du får också Folkhögskolans egna intyg som bland annat beskriver de ämnen du studerat och aktiviteter du deltagit i.

Kostnad

Du behöver inte betala någon avgift för att gå Allmän kurs. Däremot får du bekosta vissa resor och kursaktiviteter själva. Du får låna allt studiematerial, som till exempel böcker och datorer.

Tider och studietakt

Kursen är på heltid, vi har sammanhållna skoldagar. Det är obligatorisk närvaro alla dagar.

Studiestöd från CSN

Du har rätt att söka studielån från CSN.

Service

I våra lokaler finns mindre kök med mikrovågsugnar och kylskåp. Med vårt läge i centrum har du nära till matställen och affärer. Du har också tillgång kurator och SYV (studie- och yrkesvägledare).

Vi har extrahjälp i alla ämnen.

Vill du veta mer om Allmän kurs? Hör gärna av dig!

Midia Osman Taha, rektor
midia.osman-taha@sodrafolkhogskolanhbg.se, 073-047 72 17

Ines Dzafic, studie- och yrkesvägledare
ines.dzafic@sodrafolkhogskolanhbg.se, 042-38 56 17

Till ansökan

Läs även om Allmän kurs, demokrati och samhälle.