Kvalitet och miljö i livsmedel, distans

Yrkeshögskola – kurs Distans

Kraven på livsmedelssäkerhet och hållbarhet ökar snabbt. I denna kurs får du de nödvändiga kunskaperna och verktygen för att säkerställa hög kvalitet och följa miljöregler inom livsmedelsproduktion.

Kvalitet och miljö i livsmedel
Omfattning
30 yhp
Studietakt
Helfart under 6 veckor
Antal platser

Utbildningsstart

Planerad utbildningsstart höstterminen 2024

Under kursens gång kommer du att lära dig hur du kan förbättra organisationens processer och följa riktlinjer för att uppnå högsta möjliga kvalitet och miljöstandarder. Du kommer att få insikt i olika förbättringsverktyg, kvalitetssystem och ledningssystem som är specifikt anpassade för livsmedelsindustrin.

Dessutom kommer du att introduceras för tekniker och metoder för rengöring och hantering av livsmedel i enlighet med hygienkrav.

Genom att delta i Kvalitet och miljö i livsmedel kommer du kunna säkerställa att livsmedelsprodukter är av hög kvalitet, uppfyller gällande regler och standarder, samtidigt som du tar hänsyn till miljömässiga aspekter. Du kommer att vara en viktig länk i att skydda konsumenters hälsa och bidra till en mer hållbar framtid.

Målgrupp

Kursen vänder sig till dig som har yrkeserfarenhet från livsmedelssektorn. Det kan vara producenter, kvalitetsansvariga, miljökoordinatorer och andra yrkesverksamma inom livsmedelskedjan som vill fördjupa sina kunskaper. Dessutom kan personer med intresse för miljöfrågor och hållbarhet inom livsmedelssektorn dra nytta av denna kurs.

Innehåll

Kursen behandlar livsmedelssäkerhet och hygien utifrån hygienkrav, goda tillverkningsmetoder (GMP) och hantering av livsmedel för att förebygga föroreningar och skydda konsumenters hälsa. Kursen kommer ge dig kunskaper om internationella standarder som HACCP (Hazard Analysis Critical Control Point).

Du kommer utforska vikten av att minska miljöpåverkan och främja hållbara metoder inom livsmedelsproduktion och du kommer introduceras för olika verktyg och metoder för att analysera och förbättra processer inom livsmedelsproduktionen. Kursen kommer att täcka de relevanta nationella och internationella lagar, förordningar och standarder som reglerar livsmedelsindustrin.

Upplägg

Kursen ges på helfart och distans under 6 veckor med digitala studieträffar. Mellan träffarna arbetar du självständigt med dina studier via lärplattform.
Kursen berättigar till CSN.

Särskild behörighet

Yrkeserfarenhet från livsmedelssektorn, 1 år heltid.

Har du frågor?

Kontakta Peter Moritz