Råvarukunskap och förädling av livsmedel, distans

Yrkeshögskola - kurs Distans

Denna kurs erbjuder möjligheten för dig att få en djup förståelse för olika råvaror och tekniker som används inom livsmedelsförädling. Kursen ger dig kunskaper kring val av råvaror samt utforskar sätt att förädla dem.

Omfattning
25 yhp
Studietakt
Helfart
Antal platser

Utbildningsstart

Planerad utbildningsstart höstterminen 2024.

Under kursen får du möjlighet att fördjupa dina kunskaper om olika typer av råvaror som spannmål, grönsaker, frukt, kött, fisk och mejeriprodukter. Du kommer att lära dig om deras egenskaper, kvalitetsbedömning och hur man bäst nyttjar deras potential i livsmedelsproduktion.

Kursen ger också insikt i olika tekniker för livsmedelsförädling, inklusive konservering, fermentering, torkning, rökning och tillagning och hur dessa tekniker påverkar smak, textur och hållbarhet hos livsmedelsprodukter.

Målgrupp

Kursen vänder sig till dig som har yrkeserfarenhet från livsmedelssektorn. Det kan vara från produktion, restaurang och andra yrkesverksamma inom livsmedelskedjan som vill fördjupa sina kunskaper. Dessutom kan personer som planerar att starta sin egen verksamhet inom livsmedelssektorn dra nytta av denna kurs.

Innehåll

Kursen utforskar olika typer av råvaror och deras uppbyggnad, egenskaper och kvalitetsbedömning. Genom att förstå råvarornas karaktär och potentiella användning får du förståelse för kvalitativa livsmedelsprodukter.

Kursen kommer introducera dig för olika tekniker och metoder för att förädla råvaror. Du kommer att få lära dig om de praktiska aspekterna av de olika teknikerna och hur de påverkar smak, textur, näringsvärde och hållbarhet hos livsmededelsprodukter. Kursen kommer belysa hållbarhetsfrågor inom livsmedelsbranschen och hur de påverkar råvarukunskap och förädling.

Du kommer utforska hållbarhetsaspekter att beakta vid förädling. Du kommer också bli bekant med aktuella trender och innovationer inom området.

Upplägg

Kursen ges på helfart och distans under 5 veckor med digitala studieträffar. Mellan träffarna arbetar du självständigt med dina studier via lärplattform.

Kursen berättigar till CSN.

Särskild behörighet

Yrkeserfarenhet från livsmedelssektorn, 1 år heltid.

Har du frågor?

Kontakta Peter Moritz