"Av romer, om romer, för romer” -ett projekt för att stärka romers identitet

Välkommen till Södra Folkhögskolan Helsingborgs projekt för att stärka romers identitet, kulturarv och språk.

Om projektet

Projektet "Av romer, om romer, för romer" riktar sig till dig som är rom. Målet med “Av romer, om romer, för romer” är att använda Södra Folkhögskolans pedagogik för att stärka romers identitet, kulturarv och framförallt det romska språket. Vi kommer till exempel att genomföra stärkande workshops på romani, erbjuda fortbildning om romer och deras historia och anordna en romsk festival den 8 april, på romernas dag.

Projektet pågår från den 1 januari 2024 till den 31 december 2024.

Södra Folkhögskolan Helsingborg vill skapa ett erkännande och stolthet kring det romska språket och identiteten. Genom stärkande workshops, fortbildning och den romska festivalen kommer vi att främja användningen av romani. Vi vill motverka rädslan för diskriminering och skapa en positiv känsla av att använda modersmålet, och av att vara öppen med sin identitet.

Vi har aktivt involverat romer i planeringen och genomförandet av projektet. Tre av våra anställda är romer och har varit en viktig del i detta. Vi har också samarbetat med romska förebilder och föreningar.

Aktiviteter

• Stärkande Workshops: Under två halvdagar i veckan erbjuder vi stärkande workshops på romani, öppna för både deltagare med romsk bakgrund och övriga deltagare på skolan. Tider: Varje vecka på onsdagar och torsdagar kl. 13:00-16:00, alla med romsk bakgrund är välkomna!
  • Fortbildning: Personal och deltagare kommer att få fortbildning om romers historia, kultur och framtid för att öka kunskapen om romer.
  • Romsk Festival: En romsk festival planeras den 8 april med panelsamtal, matkultur, dans, musik och andra aktiviteter för att lyfta fram och fira romsk kultur.

Så blir du en del av projektet

Vi välkomnar alla romer i Familjen Helsingborg att ansöka och delta. Ansök genom att mejla till vår kontaktperson, Midia Osman Taha, på midia.osman-taha@sodrafolkhogskolanhbg.se, eller ring på 073 -04 77 217. Vi ser fram emot att höra från dig!